Nettisivujen suunnittelussa täytyy aina huomioida nämä asiat

Kuinka vaikeaa nettisivujen suunnittelu on? Mitä kaikkea suunnittelijan täytyy ottaa huomioon, jotta nettisivuprojekti onnistuu?

Olipa tarkoitus sitten suunnitella kokonaan uusi sivusto aivan tyhjästä tai pistää vanha sivusto uuteen uskoon, samat perusasiat täytyy aina huomioida nettisivujen suunnittelussa. Niiden avulla varmistetaan, että projektin lopputulos on sellainen kuin halutaan, eikä verkkosivuja tarvitse olla taas hetken päästä suunnittelemassa uusiksi.

Mitä nämä yllä mainitsemani verkkosivusuunnittelun perusasiat sitten oikein ovat? Olen tässä artikkelissa listannut niistä tärkeimmät:

Nettisivujen suunnittelussa täytyy pitää mielessä sivujen tarkoitus

Verkkosivujen suunnittelussa on aina huomioitava se, mihin tarkoitukseen sivuja ollaan tekemässä. Onko sivuston suurena tavoitteena esimerkiksi liidien kerääminen tai verkkokauppatoiminta, vai toimiiko sivusto tietopankkina yrityksen asiakkaille. Jos nettisivujen suunnittelija ei tiedä mihin yritys aikoo sivuja käyttää, niistä on mahdotonta tehdä sellaiset kuin yritys tarvitsisi.

Ennen nettisivuprojektin aloittamista suunnittelijan olisikin hyvä tietää mahdollisimman paljon muun muassa seuraavista olennaisista seikoista:

  • Millaiselle yritykselle sivut tehdään, ja millaisen kuvan yritys haluaa itsestään antaa. Yritys saattaa haluta välittää sivuillaan esimerkiksi rennon nuorekasta tai asiallisen hillittyä mielikuvaa.
  • Mitkä ovat ne kohderyhmät, joihin sivuilla halutaan vedota. Hyvää baaria etsiviin nuoriin aikuisiin opiskelijoihin vetoaa todennäköisesti hyvin erilaiset verkkosivut kuin sopivaa aliurakoitsijaa etsivälle eläkeikää lähestyvälle yritysjohtajalle.
  • Millaiset sivut yrityksen keskeisillä kilpailijoilla on. Suunnittelijan on tärkeää löytää keinoja, joilla yrityksen sivut voivat erottua edukseen kilpailijoista.

Nettisivut täytyy suunnitella alustan ehdoilla

Nettisivuja voidaan suunnitella vaikka minkälaisille alustoille, mutta alustan valinta vaikuttaa aina siihen, millaiset sivuista on järkevää (tai joskus edes mahdollista) tehdä. Eri alustoilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.

Esimerkiksi koodaamalla sivusto kokonaan tyhjästä yrityksen verkkosivuista on mahdollista tehdä käytännössä tarkalleen sellaiset kuin yritys haluaa. Osaava koodari pystyy luomaan sivuille kaikki asiakkaan haluamat toiminnallisuudet ja visuaaliset kikkailut.

Valitettavasti tämä ratkaisu on kuitenkin yleensä kohtuuttoman kallis. Ellei kyseessä ole suuri yritys, jolla on paljon erityistarpeita verkkosivujensa suhteen, kannattaa yritysten yleensä suosiolla valita jokin olemassa oleva kotisivualusta, jolle osaava ammattilainen voi rakentaa näyttävän ja toimivan sivuston murto-osassa siitä ajasta, joka sivuston koodaamiseen alusta alkaen.

Monelle yritykselle paras valinta on maailman suosituin nettisivualusta WordPress, joka pyörittää lähes puolta maailman kaikista verkkosivuista. Se on erittäin monipuolinen alusta, jolla pystyy rakentamaan lähes minkälaisia sivustoja tahansa, varsinkin jos käyttää jotain WordPressin parhaista, vapaasti muokattavista teemoista.

Nettisivujen layout suunnitellaan tekstisisältöjen mukaan

Monet yrittäjät eivät aina täysin ymmärrä, että kotisivujen tekstisisällöt ovat niiden tärkein elementti, jolla on valtava vaikutus siihen, tuleeko sivujen kautta kauppaa. Kotisivujen tekstit ovat käytännössä se myyntipuhe, jolla sivuille tuleva kävijä yritetään houkutella asiakkaaksi. Jos tämä myyntipuhe ei vetoa kävijään, lähtee kävijä nopeasti pois.

Tekstisisältöjen suuri merkitys myös tarkoittaa, ettei tekstejä voida lisätä sivustolle vasta jälkikäteen, kun verkkosivut on jo muutoin rakennettu valmiiksi. Tekstien houkutteleva asettelu, helppo luettavuus, kävijäkokemus ja kävijän huomion vangitseminen täytyy ottaa huomioon jo silloin, kun sivujen layoutia eli ulkoasu suunnitellaan. Käytännössä voidaan sanoa, että sivuston layout rakennetaan tekstisisältöjen ympärille.

Kuka nettisivusi suunnittelee?

Jos tarvitset uusia sivuja yrityksellesi ja olet etsimässä osaavaa nettisivujen suunnittelijaa, valintasi ei välttämättä ole helppo, sillä verkkosivujen tekijöitä on valtavasti.

Yleensä kannattaa lähteä liikkeelle siitä, että tutustut eri toimijoiden työnäytteisiin, ja katsot kenen työn jälki miellyttää eniten silmääsi. Toki kannattaa myös vertailla kotisivujen hintoja, mutta paljon tärkeämpää on kiinnittää huomiota työn hinta-laatusuhteeseen. Halvalla hankittu sivu on hyödytön, jos se sovi yrityksesi tarkoituksiin.

Kun olet löytänyt potentiaaliselta vaikuttavan nettisivujen suunnittelijan, kannattaa ottaa yhteyttä ja sopia puhelinaika, jolloin ehditte rauhassa keskustella yrityksesi tarpeista sivuston suhteen. Näin pystyt hyvin kartoittamaan millaista apua suunnittelija voi sinulle tarjota, ja onko hän oikea valinta yrityksesi kotisivuprojektiin. Oikea suunnittelija sivustollesi on se, joka osaa kuunnella yrityksesi tarpeet tarkasti ja ehdottaa sinulla ratkaisuita ja uusia ideoita, joita et ollut itse tullut vielä ajatelleeksi.

Samankaltaiset artikkelit